Zanimljivosti..

‘The Cult’ - Spremni za Zagreb

The CultRadi li se tu tek o hirovitosti pjevača Iana Astburyja ili možda nekim slučajnim podudarnostima, skupina “The Cult” je u moru poznatih rock bandova možda u samom vrhu kad se radi o mijenjanju postava. Radi li se o bubnjarima, onda su zasigurno pobjednici. No, stavimo sve to sa strane, oni su danas još uvijek rado viđena rock atrakcija, a upravo ćemo ih 30. rujna u Zagrebu moći pogledati prvi put. Za sve one koji “The Cult” znaju samo po megahitu “Sweet Soul Sister”, evo malog vodiča kroz njihovu burnu karijeru ...

USUSRET PRVOM ZAGREBAČKOM KONCERTU KULTNE (HARD) ROCK SKUPINE KOJI ĆE SE ODRŽATI 30. RUJNA U DOMU SPORTOVA

‘The Cult’ - Spremni za Zagreb

 

Kod ‘The Culta’, koji je možda u samom vrhu kad se radi o mijenjanju postava bandova, dominira psihodelična hard rock i čak heavy metal svirka s moćnim vokalom Iana Astburyja

 

Piše: Stipe Juras / Slobodna Dalmacija
Izvor: Slobodna Dalmacija


Gothic rock počeci

Priča o skupini “The Cult” počinje 1982., kad je danas jedini originalni član skupine, pjevač Ian Astbury, s ‘The Cult’gitaristom Davidom Burrowsom, basistom Barryjem Jepsonom i bubnjarom Haqom Qureshiem osnovao gothic rock skupinu Southern Death Cult”. Njihov prvi istoimeni album izbacio je hitove “Moya”, “Flowers In The Forest” i “Fatman”, koji se i čak danas znaju naći na koncertnom repertoaru banda.

Već godinu kasnije tourirali su sa skupinom “Bauhaus, no na turneji su razmirice s gitaristom Davidom, basistom Barryjem i bubnjarom Haquem postale sve očitije te su oni odlučili nakon turneje pokupiti prnje i nastaviti svojim putem. Ostavši sam, Ian skraćuje ime grupe na “Death Cult” i zajedno s gitaristom grupe “Theatre Of Hate”, Billyjem Duffyjem, zaokreće žanrovski prema post-punku.

Uz novog basista Jamieja Stewarta i bubnjara Raya Monda, izdaju album “Ghost Dance” s kojeg pamtimo hitove “God’s Zoo”, “Brothers Grimm” i “Horse Nation”. Nova promjena postave 1984. donosi opet skraćenije ime grupe, koja se otad zove “The Cult”. Bubnjara Raya nasljeđuje Nigel Preston.

Uz novo skraćivanje imena, slijedi opet i novi žanr pa se tako skupina okreće hard rocku i objavljuju album “Dreamtime”, na kojem su ponovno snimili neke pjesme s ranijih albuma; “Horse Nation” i “A Flower In The Desert”, a kao novi hitovi nametnuli su se “Spiritwalker”, “Butterflies”, “Go West” i “Dreamtime”.

Godine 1985. bubnjar napušta skupinu, a zamjenjuje ga Mark Brezezicki iz grupe “Big Country”. Nakon ove promjene postave, band ipak dodatno ne skraćuje ime, niti mijenja žanr, nego izdaje svoj možda i najbolji album “Love”, na kojem već pomalo koriste klavijature i gudačke instrumente, koje je odsvirao basist Stewart.

Na ovom albumu, koji je bio najžešći dosad, dominira psihodelični hard rock i čak heavy metal, pod snažnim utjecajem “Doorsa” i “Led Zeppelina”. Gotovo sve pjesme na albumu su hitovi, no “She Sells Sanctuary”2, “Rain”, “Brother Wolf Sister Moon”, “Revolution”, “Nirvana” i “Love” njihove su česte koncertne uzdanice. Album se prodao u nakladi većoj od dva milijuna primjeraka.


Predgrupa ‘Metallici’

Nikad sreće s bubnjarima pa u grupu 1987. dolazi novi Lez Warner, a album “Electric” još je žešći i također pun hitova. Mnogi će se složiti da je album “Electric” njihov možda najbolji album i vrhunac njihove karijere. Producent Rick Rubin tomu je umnogome pridonio. S ovog albuma ostaju nam hitovi “Love Removal Machine”, “Lil’ Devil”, “Electric Ocean” i “Outlaw”.

No, nemir u postavi skupine ni sada, nakon uspjeha, ne jenjava. Godine 1989. grupa angažira i klavijaturista Johna Webstera, a nesretni bubnjar opet se mijenja. Tako je sada novi bubnjar Mickey Curry, a u nekim pjesmama kao backing vocal pojavljuje se čuveni Iggy Pop. Novi producent Bob Rock i te kako je znao svoj posao, jer sljedeći album “Sonic Temple” izbacuje megahitove “Sweet Soul Sister”, “Soul Asylum” i “Fire Woman”.

Cult svira kao predgrupaMetallici” na “Justice” touru, gdje su postavu pojačali klavijaturist Marc Taylor te poznati bubnjar Matt Sorrum, koji je prešao u “Guns N’ Roses”. Možda je to vrijeme iskoristio i Bob Rock da se bolje upozna s “Metallicom”, čiji je “Black Album” dvije godine poslije bio njihov najveći vrhunac. Također, 1991. izlazi i “Cultovalbum “Ceremony”. Originalni basist Stewart napušta grupu, a zamjenjuje ga Charley Drayton.

Iako je album imao brojne gostujuće glazbenike te dobrih pjesama poput “Wonderland”, “Earth Mofo” i “Ceremony”, album “Ceremony” nije privukao veću pažnju, što možda leži u činjenici da nisu iza sebe imali top producenta. Očito shvativši bit, producenta Boba Rocka odmah su angažirali na novom albumu nazvanom “The Cult” koji je izašao 1994., nakon tri godine stanke.

I na ovom je albumu bila nova postava, pa su tako uz Iana i Billyja, novi članovi basist Craig Adams iz grupe “Mission” te bubnjar Scott Garrett. Novi perkusionist je bio Jim McGiueray, a Scott Humphrey novi klavijaturist. Album “The Cult” bio je jako dobar, a ostaju hitovi “Naturally High”, “Be Free” i “Black Sun”. No, očigledno to više nije bilo to i grupa se 1995. jednostavno raspala.

The Cult

Ian je odmah potom s ostacima “Culta te novim glazbenicima osnovao žanrovski “Cultu” sličnu grupu “Holy Barbarians” i 1996. izdao album “Cream”. Usput diskografi objavljuju kompilaciju “The Culta” “High Octane Cult”. Za to je vrijeme gitarist Bill Duffy osnovao grupu “Colorsound” i izdao istoimeni album 1999., pod utjecajem “U2”. Ian je te iste godine izdao svoj samostalni album “Spirit/Light/Speed”.

No, očigledno raspad nije mogao dugo trajati. Već 2000. Ian i Bill, okosnice “The Culta”, ponovno formiraju grupu i izdaju singl “Painted On My Heart”, koji je bio soundtrack filma “Nestali u 60 sekundi”. Iste godine Ian sudjeluje na albumu “Iommy”, legendarnog gitarista “Black Sabbatha” te oca heavy metala Tonia Iommyja, gdje pjeva pjesmu “Flame On”.


Problem sa sluhom

Tijekom 2000. grupa “Cult” sudjeluje na projektu “Stoned Immaculate: The Music of the Doors” i s klavijaturistom “Doorsa” Manzarekom snimaju obrade “Wild Child” i “Touch Me”. Ian je to toliko dobro napravio da su krenule špekulacije o okupljanju “Doorsa”, što bi se u potpunosti i dogodilo da to nisu spriječili nasljednici Jima Morrisona, ali i odustajanje bubnjara Stewarta Copelanda (ex “Police”), koji je načuo da bi se “Police” mogli nanovo okupiti.

Stewart, koji je zbog problema sa sluhom mijenjao originalnog bubnjara “Doorsa”, ipak je donio pravu odluku, jer je skorašnja turneja skupine “Police” oborila sve “Billboardove” rekorde zarade u godini održavanja. Ipak, live nastupi Iana i “Doorsa”, koji su odrađeni, svi su jako ishvalili. Nakon te epizode, ex gunsovac Matt Sorum opet se vraća “Cultu” te dolaze dvojica basista, koji su se izmjenjivali na ritam gitari; Martyn Lenoble i Chriss Wyse.

U toj postavi 2001. objavljuju album “Beyond Good and Evil”, s kojeg pamtimo pjesme “Nico”, “Rise”, “American Gothic” i “My Bridges Burn”. Zadnji, osmi studijski album Culta “Born Into This” slijedi album iz 2001., a ovo je i prvi izdan za Roadrunner Records. Najpoznatiji je po singlu “Dirty Little Rockstar”, no uživo na turneji 2007. izvodili su tek jednu pjesmu “I Assassin”.

Opet novi bubnjar na albumu, ovog puta John Tempesta, što pomalo podsjeća na ime pjevača grupe “Europe”. Album je, recimo, u Americi ušao na 72. mjesto top-ljestvice, a u Hrvatskoj, iznenađujuće, na sedmo. Je li tomu bio razlog koncert u Koprivnici? Mislimo da svakako jest.

Što će nam donijeti zagrebački koncert i kako će se prodavati album koji izlazi neposredno prije koncerta, ostaje na kroničarima.


Pljunuti Jim Morrison

Iako se legendarna skupina Doors’, prema izjavi Ian Astburygitarista Robbyja Kriegera odlučila ponovno okupiti nakon 30 godina od prestanka rada, samo zbog potrebe za dobrom glazbom u novom tisućljeću, Ian Astbury, pjevač ‘Culta’ svima je, pa čak i fanovima, bio najlogičniji izbor.

– Jim bi sigurno bio jako sretan odlukom da se članovi skupine ‘Doors’ ponovno okupe – izjavio je klavijaturist Ray Manzarek napominjući da se radi o Morrisonovim tekstovima, koji su ponovno u opticaju zahvaljujući novim koncertima.

– Morrison je bio pjesnik, a pjesnik želi da ga se pamti po njegovim tekstovima. Ianom smo svi zadovoljni, a zasigurno bi bio i Jim – završio je. Ian čak izgledom podsjeća na Morrisona, no izjavio je da ga ne oponaša, već da jednostavno ima istu etničku i psihičku pozadinu kao i Morrison.

Reakcije fanova na odrađene koncerte s ‘Doorsima’ začuđujuće su bile vrlo pozitivne, usprkos očekivanju, jer nije realno očekivati da legendu i karizmu poput Jima Morrisona fanovi tek tako olako prihvate.


Koliko je velik ‘The Cult’?

Dom Sportova nestrpljivo čeka prvi nastup ‘Culta’ u Zagrebu. Nakon što su nedavno napravili odličan show u Koprivnici na Drava Rock festu 2007., te prodrmali zidove Petrovaradinske tvrđave na ‘Exitu’ te Tašmajdanu, Zagreb će biti pravi ispit njihove veličine u Hrvatskoj, jer ovo je njihov samostalni koncert.

Jesu li cijene ulaznica, koje su više od, primjerice, ‘Maidena’ na Poljudu, ‘Deep Purplea’, ‘Slipknota’ ili ‘Korna’, doista odraz njihove superiornosti i potražnje fanova, nestrpljivo isčekujemo provjeriti na koncertu u Zagrebu, 30. rujna.


‘Ljubav’ uživo i na CD-u

Remek-djelo skupine ‘The Cult’, album ‘Love’ iz 1985., već je 25 godina njihov najprepoznatljiviji i najprodavaniji album s više od dva milijuna prodanih kopija. Ovoga nam rujna taj album stiže kao reizdanje, i to kao dvostruki ‘Expanded Edition’ te kao box-set ‘Omnibus Edition’.

‘Omnibus Edition’ najavljen je za 7. rujna, a zamišljen je kao četverostruki box-set uz prigodne riječi novinara Jamesa Browna. Tu je i CD knjižica od 48 strana sa zanimljivim sadržajima, uključivši ondašnja razmišljanja Iana Astburyja i Billyja Duffyja o svojem bandu.

‘Expanded Edition’, koji izlazi nešto kasnije, točnije 21. rujna, zapravo su prva dva diska ‘Omnibus’ kolekcije. Upravo prigodom izlaska ovog albuma, popratna turneja na kojoj dolaze u Zagreb, nosi ime ‘Love Live’ i protezat će se tijekom kolovoza, rujna i listopada.

Povezani članci

Who's Online

We have 310 guests and no members online