'Zločesti dečko' industrijskog dizajna

Ora Ito i Grgo ZečićKada karijeru počnete lansiranjem internetske stranice na kojoj plasirate nepostojeće proizvode - redizajn klutnih komada nekih od najpoznatijih svjetskih brandova i pritom koristite “sveti zaštićeni logo“ kuća poput Louisa Vuittona ili Guccija kao osnovu, onda ste u najmanju ruku hrabri. Upravo je to učinio mladi francuski dizajner Ora Ito koji gotovo preko noći postao međunarodna legenda. Njegova originalna rješenja svidjela su se spomenutim luksuznim modnim kućama ali i divovima kao što su Toyota, Nike, L’Oreal, Adidas ili Levi’s koji su mu umjesto sudske tužbe poslali - ugovor o suradnji. Jedan u nizu njegovih posljednjih projekata ostvaren je u suradnji sa slovenskim Gorenjem za koji je dizajnirao kolekciju Ora-Ito White zbog čijeg je predstavljanja posjetio Zagreb u povodu NIVEA Cro-a-Portera gdje je završnoj zabavi nastupio i kao DJ. U Zagrebu je s njim razgovarao naš mladi dugoraćanin Grgo Zečić a interview je završio na stranicama Jutarnjeg Lista. Pročitajte ...

ORA ITO
 
Nisam želio da mi dizajn postane posao, ali tada mi se dogodio život
 
Izbacili su me s fakulteta na koji sam se vratio, ali - kao predavač
 
Piše: Grgo Zečić / Jutarnji List
Izvor: Jutarnji List

 
Iz iskustva znam da je s ekstremnim kreativcima teško raditi intervju jer zbog njihove dječačke zaigranosti sva pripremljena pitanja mogu pasti u vodu. Ipak, moj zaključak na kraju razgovora je bio: iza površine istinskog hedonista, krije se pravi revolucionarni zvrk koji uvijek radi sve po svom.

 
GZ: Kada govorimo o umjetnosti i estetici općenito, imate jak pedigre. Vaš otac, Pascal Morabito, poznati je dizajner luksuznih predmeta, od nakita do kristala, a vaš je ujak Yves Bayard legendarni arhitekt. Jeste li bili pod pritiskom da dostignete velike obiteljske uzore?
 
Ora Ito- Rekao bih da je to bila velika prilika, a ne pritisak. Ono što radim prilično se razlikuje od kreacija kojima sam bio izložen. Naravno da sam odmalena imao umjetničku crtu jer kao dijete brzo učiš i upijaš kao spužva sve što se događa oko tebe. Tako sam vrlo rano znao da želim raditi nešto vezano uz umjetnost. Jako sam hiperaktivan pa nisam znao točno što, prečesto sam mijenjao mišljenje, posvetio se istraživanju, skakao s jedne stvari na drugu..
 

GZ: A onda ste se ipak odlučili  usmjeriti isključivo na industrijski dizajn...
 
- Dosta sam mijenjao mišljenja i probao različite stvari, ali tek u ovaj vrsti dizajna pronašao sam način da izrazim sve što želim. Iskreno, kada sam krenuo u te vode, i dalje nisam znao želim li to doista. Zapravo, ne znam ni danas, takav sam po prirodi. Sve je to počelo kao moja šala i mali projekt, nisam namjeravao da od početka moj rad u dizajnu bude trajan i ozbiljan. Prepustio sam se i dogodio mi se život.


GZ: Vrlo brzo su vas izbacili iz škole industrijskog dizajna. Kako se to dogodilo?
 
- Duga priča. Jednostavno su me izbacili. Dobio sam pismo jedan ponedjeljak u kojem mi je javljeno da su vrata škole za mene zatvorena. Takvo što me nije spriječilo, dapače, dobio sam još više energije. Nisam se više nikad vratio u tu školu kao učenik, već kao predavač, vjerovali ili ne. Naime, već nakon godinu dana pozvali su me da održim predavanje studentima o svom radu i idejama. Nisu ni znali da su baš mene izbacili.
 
Na početku školovanja htio sam biti jako konceptualan, izbjegavao sam direktne kontakte pa mi nisu zapamtili lice. Poslije su shvatili o kome je riječ. No, zbilja se radi o užasnoj školi pa je ne želim ni spominjati i tako reklamirati. Naravno da im je poslije bilo žao.
 

GZ: Karijeru ste počeli s gerila web stranicom. Je li to bio obračun s establišmentom, ako uzmemo u obzir epizodu sa školom?
 
- Mislim da se više radilo o mom egu jer nisam imao pristup nečemu što sam doista želio raditi. Tako sam preko svoje web stranice stvorio određenu iluziju kao da ozbiljno radim za te brandove. Dakle, iako me modne kuće tada nisu htjele, svejedno sam kreirao za njih. Tvrdoglavost i upornost se isplatila, jer kada su sve pregledali, prilično su im se svidjele izložene ideje.


GZ: Putem tog weba kreirali ste radove inspirirane besmrtnim logotipom velikih modnih kuća kao što su Louis Vuitton i Gucci. Moda vas je od početka privlačila?
 
- Ne bih rekao da se radi o samoj modi, više o modnim dodacima. Moda me posebno ne zanima jer je jako naporna; zapravo se radi o konstantnom ponavljanju stvari iz sezone u sezonu. Tu je i stravičan pritisak da svakih šest mjeseci isproduciraš novu kolekciju.
 Salon automobila dizajnirao je Ora Ito
Ne volim toliki stres i mrzim razmišljati toliko unaprijed.
 
S druge strane, volim modne dodatke jer najviše razumijem krute objekte, odjeća je mekana i fluidna. U mojoj glavi, modni dodaci pružaju im više prostora i slobode.
 

GZ: Ako eventualno buntovništvo ostavimo po strani, sam koncept bio je izuzetno inovativan?
 
- Istina, na prvi pogled činio se inovativan i iznimno buntovan. No, u srži to nije bila moja početna ideja. Želio sam izmišljati nove stvari na vlastiti način, bez pretencioznih zahvata prepustio sam se svom umu. Za mene to nije bila toliko revolucija koliko utjecaj vlastitog ega koji je zahtijevao takvu igru.

 

GZ: Danas se cijeli niz etabliranih dizajnera sve više okreće prema industrijskom i produkt dizajnu: od slavnog Armanija do avangardnog Margiele...
 
- To je za mene umjetnost življenja, cijeli koncept koji se želi zaokružiti. Kada govorimo o Armaniju, možemo zaključiti da on živi u svijetu stila i taj isti stil može se producirati kroz mnogo kanala.

Moderan talijanski dizajn kreveta


 
Razumijem ga jer i ja radim isto, imam filozofiju koju primjenjujem na objekte neovisno o tome radi li se o satu, stroju za pranje rublja ili čaši. Sve mi je to isto jer uzimam osnovu objekta koju pokušavam transformirati u svom duhu. Ono što osjećam i želim samo projiciram na različite predmete, dakle, o tome razmišljam slično kao Armani.

GZ: Nakon cijelog niza projekata za najveće svjetske brandove, nakon što ste postali punopravni pripadnik mainstreama, što je danas za vas izazov?
 
- Svaki novi projekt je novi izazov. Ovo je posao gdje svakim dizajnom postaješ sve bolji, ali moraš se konzultirati s nizom ljudi. Izazov potiče i faktor konkurencije jer radim za velike svjetske igrače kojima se uvijek za ideju koju postave predstavi nekoliko rješenja različitih autora. Tu su onda klijenti, menadžeri koji odlučuju što će biti izabrano i kako to plasirati.

Ora Ito


 
Uzmite na primjer bočicu parfema. Ona će imati desetak predloženih verzija niza dizajnera, a onda se menadžeri i kreator moraju odlučiti samo za jednu. Svi se mi borimo za svaki projekt, stoga su izazov i natjecanje svakodnevno dio mog posla.

 

GZ: Suvremena umjetnost u mnogim oblicima izuzetno je provokativna kao što je i inventivna. Čini li vam se da industrijski dizajn sve više slijedi tu putanju?
 
- Iako svi kažu da sam provokativan i pravi enfant terrible, ja to baš i nisam. Kad sam bio dijete, možda sam bio ‘zločesti dečko’ jer tako sam se najbolje zabavljao. Sada radim za velike brandove i neki će reći da ‘prodajem dušu vragu’, ali takvo što zbilja ne činim.
 
Ne provociram kada predlažem ideju, već samo nudim svoju viziju i filozofiju. Spreman sam na određene prilagodbe, ali morate znati da sam još uvijek kao dijete koje gradi igračku. Ako kreiram čašu, onda to prvenstveno radim za sebe, ne za vas. Ali ako vam se moja kreacija čaše svidi, super. Jako sam sebičan i tvrdoglav što se tiče mog dizajna, no to ipak ne ide u krajnost, do umišljenosti. 

GZ: Vaša Gorenje Ora-Ito kuhinja izgleda futuristički?
 
- Nije toliko futuristička koliko suštinski jednostavna. Općenito ne volim kuhinjski dizajn i prezirem kada se ljudi prema tehnikalijama bilo u kuhinji ili dnevnom boravku ponašaju kao da su umjetnička dijela koja se može gledati, ali ne smije dodirivati.
 
Htio sam nešto sasvim drukčije od klasične kuhinje. Bijela boja i decentno svjetlo stvaraju efekt uniformiranosti jer smatram da previše različitih stilove u kuhinji ne izgleda dobro. Kuhinja je kao “bijela kutija“ u koju konstatno nešto stavljaš, stoga joj treba homogenost da je pročisti. 

Povezani članci

Who's Online

We have 216 guests and no members online