Igor Brešan: Čovjek koji je iz kulture došao na estradu

Igor BrešanIgor Brešan, dugogodišnji urednik i novinar u Slobodnoj Dalmaciji, kulturni radnik i suradnik Dugoratskog ljeta, pred najnoviji nastup na festivalu Split 2011. porazgovarao je s kolegicom Tanjom Šimundić Bendić... Glazbena mi je pojavnost kroz opus promoviran u 35 godina na Omišu, i isto toliko na Prokurativama, nastojala neovisno o žanru krijepiti tezu o meni kao čovjeku koji je iz kulture došao u estradu. A ne obrnuto, kako je ustaljeno na ovim prostorima i prigodama. Godinama sam uglavnom davao skladbe glumcima na domaćim festivalima, od kojih se tražila tek osobnost, a ne naročit glas, a sve to jer me zanimala prvenstveno poruka iz pjesama. Dakako, radilo se o šansonama, pjesmama s angažiranim tekstovima, socijalne i ljubavne tematike. No i ta problematika bila je tretirana kroz aspekt utopije i nepromišljenosti zbog društvenih normi - veli Igor Brešan, pred najnoviji nastup na Splitu 2011. sa skladbom “Svit iz Scala Sancte” ...


IGOR BREŠAN

Ja sam čovjek koji je iz kulture došao na estradu

Piše: Tanja Šimundić Bendić / Slobodna Dalmacija
Foto: Božo Vukičević / Cropix
Izvor:
Slobodna Dalmacija

Nisu novinari rijetka pojava u zabavnoj glazbi, bilo ih je, od markantnih međa, Tome Bebića do Danijela Načinovića. Vjerujem da je i moja malenkost ostavila ozbiljnijeg traga nego što bi se dalo zaključiti po medijskim tretmanima.

festival klapa Omiš

Glazbena mi je pojavnost kroz opus promoviran u 35 godina na Omišu, i isto toliko na Prokurativama, nastojala neovisno o žanru krijepiti tezu o meni kao čovjeku koji je iz kulture došao u estradu. A ne obrnuto, kako je ustaljeno na ovim prostorima i prigodama. Godinama sam uglavnom davao skladbe glumcima na domaćim festivalima, od kojih se tražila tek osobnost, a ne naročit glas, a sve to jer me zanimala prvenstveno poruka iz pjesama.

Dakako, radilo se o šansonama, pjesmama s angažiranim tekstovima, socijalne i ljubavne tematike. No i ta problematika bila je tretirana kroz aspekt utopije i nepromišljenosti zbog društvenih normi - veli nam Igor Brešan, kolega, dugogodišnji urednik i novinar u Slobodnoj Dalmaciji, pred najnoviji nastup na Splitu 2011. sa skladbom “Svit iz Scala Sancte”.

splitski festival

Ovaj put Brešan se predstavlja životnom pjesmom u kojoj glavni lik priče čeprka po vlastitim obiteljskim korijenima, otkrivajući kako nalikuje na svoja tri strica iz Trsta. Istina je, on je svoj, ali nekako i taknut osobinama svojih bliskih, jednim stricem plahim kao zec, drugim odanim kao pas, a trećim, bijesnim poput risa. Priča je to o tri karaktera koje je i život različito tretirao, jednog tako doveo do tragičnog kraja, drugog u sljepoću zaljubljenosti, dok je treći ostao sam nakon toliko žena.

- Inzistiram na terminu šansonijer, jedinom valjanom opravdanju za ovo čime se bavim, za ozbiljnost koju nastojim nametnuti u vremenu i prostoru, takvom žanru ne baš sklonom. Moja propusnica na festival dokaz je da se zlatne festivalske godine nisu zaboravile. One u kojima je Festival zabavne glazbe imao cijelu jednu večer dalmatinskih šansona. Zagrebačka je škola od toga napravila brend, a za ovu splitsku se i ne zna.

Tek kad ljudi odu, onda se jave ‘prijatelji’ koji su ih razumjeli, podržavali, s njima lovili špare, kužinavali, a sve da bi sebi dali na važnosti kroz nešto što nisu moguće ni razumjeli kako treba. Pričaju o tome slučaj Demichielli, Bebić, Gobbo, Simunić, Della Zotta, Škaro… - kaže Igor.

Igor Brešan

Stalno pjevate u zagrebačkoj Komediji na Chansonfestu, znači li to da ovakav tip pjesme ne robuje regionalnom podrijetlu?

- U Zagrebu pjevam književno, jer se tako među recima traži. Ma kakva bi to ‘zagrebačka škola’ bila da čakavicu drži svojom. Baš kao i što na jednom drugom festivalu, onome istog tipa u Kastvu na ČAnsonfestu pjevam na istrijanskom. No, i onda kad pjevam u Krapini činim to na tečnom kajkavskom i u tomu jest draž. Ove ću godine nakon toliko godina na Splitu pjevati na čakavici, pomalo arhaičnom govoru, ne ovoj urbanoj kakvom govorimo u dnevnom govoru.

Tvrdite kako pjevate strogo na specijaliziranim priredbama, a zapravo ste na gotovo svim zabavnim festivalima?

- Sve mi se to počelo činiti zabavnim, pod stare dane. Ma nisu ljudi blesavi, razumiju iskrenost i poštene motive koji njeguju pjesmu, a ne vlastitu promidžbu kroz festival. Onda kad vam pjevači određuju što će pjevati, a ne ljudi odgovorni za estetiku, mene tu više nećete vidjeti. Uostalom, to sam i dokazao apstinencijom s dva zadnja festivala.

Igor Brešan na splitskom festivalu

Izdali ste 10 CD-a?

- Novi, koji će sada izaći, bit će 12. i bit će šansonjerski dvostruki, s 24 pjesme uglavnom promovirane na Splitu, Krapini, Zadru, Šibeniku, Zagrebu… Pola od do do sada izdanih CD-ova otpada na klape i instrumentalnu glazbu, a trostruki je ‘uvezen’ iz Poljske.

Split 2011.? Brza asocijacija?

- Tradicija i kvaliteta koju treba sačuvati, ali prokletstvo male sredine u kojoj svi sve znaju i dijele lekcije otežavaju stvari, čine pri tome medvjeđu uslugu glazbenicima koji od toga ipak povremeno žive, sviraju, dobivaju neke tantijeme…

Kao i sve stvari oko nas, prvo ih se obezvrijedi da bi ih se privatiziralo. Svjedočim neki dan da 30-ak glazbenika ne može ući u dvoranu na Prokurativama jer je svojinom Kazališta mladih, jer ljudi koji organiziraju festival nemaju poštene kancelarije.

splitski festival

Što je s Festivalom koji je nekad izdržavao cijelu koncertnu djelatnost u gradu, konkurirao San Remu, a danas je podstanar u vlastitoj kući?! Eto zašto sadašnje vodstvo molim da izdrži! Radi festivala sutra, a ne radi eventualnih pet kuna vlastitog interesa.
 

Splitski Festival 2011


Splitski Festival 2011.


Izvor: http://splitskifestival.hr

za dvije izlučne večeri izabrane su sljedeće pjesme:

AKO DOĐEM PAMETI (Ivan Huljić-Vjekoslava Huljić) IVANA KOVAČ
ALE, ALE (Tonči Huljić-Vjekoslava Huljić) JELENA ROZGA
ANĐELI BEZ KRILA (Aleksandar Kačurov-Ines Dei) ALL 4 PLAY
ANKORA (Branimir Kopitović-Branimir Kopitović) MARKO PECOTIĆ PECO
BARKA (Doris Tomić-Vedran Matošić) ZRINKA
BUDI TU (Želimir Škarpona-Dalibor Musap)
ČOVIK BEZ ŠOLDI (Ino Kalašić-Denis Batinović Pekma) VINKO COCE
ĆAĆA MOJ (Ivica Cukrov-Ivica Cukrov) IGOR CUKROV I KLAPA BUNARI
DA JE SMOJE ŽIV (Srđan Šegvić-Srđan Šegvić) STUDIO FRENDO
DALMACIJO (Pero Kozomara-Branko Slivar) KLAPA CAMBI
DALMACIJO IME SI MI DALA (Mladen Grdović-Drago Bosnić) MLADEN GRDOVIĆ
DALMATINSKA PISMA (Marsell Benzon-Marsell Benzon/Ivana Antolić) GRUPA BOSS
DI GOD DA POĐEN (Hari Rončević-Hari Rončević) HARI RONČEVIĆ
DOK GALEBOVI VREBAJU (Helena Papić-Helena Papić) MARIJAN BAN & DIKTATORI
DOLAZIŠ (Vinko Barčot-Vinko Barčot) ĐORĐI PERUZOVIĆ
DRUGO STANJE (Tonči Huljić-Vjekoslava Huljić) MAGAZIN
DUŠA OD ČOVIKA (Damir Kovačević Kova-Jakša Jelić) HLADAN TUŠ
FALI MORE DRŽ SE KRAJA (Siniša Koturić-Srećko Boban) TEDI SPALATO
GOSPE OD ŽALOSTI (Marko Tomasović-Željko Pavičić) LIDIJA BAČIĆ I KLAPA GROBNIK
JUDA (Ivan Huljić-Vjekoslava Huljić) PETAR DRAGOJEVIĆ
KVADAR DUŠE MOJE (Branko Barbir-Branko Barbir) KLAPA SOL
LIPO IME DALMACIJA (Nenad Vilović-Nenad Vilović) ZORAN JELENKOVIĆ
MOJA JUBAV TI SI (Pero Kozomara-Lući Tukić) GIULIANO
MORE (Aleksandar Homoky-Terezija Bognar Buba) PRVA LIGA
NA BANJE (Niko Bulić-Niko Bulić) KLAPA RAGUSA
NA MARJANU JUBAV (Đelo Jusić-Tonko Maroević)
NE OSTAVLJAJ ME (Dora Bačić-Dora Bačić) DORA BAČIĆ
NEKA SE DOGODI ČUDO (Robert Grubišić-Robert Pilepić) MARTINA MAJERLE
NEMA TE (Toni Tešija-Toni Tešija) TONI TEŠIJA
NISAN TE SRIĆE (Ivica Badurina-Snježana Perić) TOMISLAV BRALIĆ I KLAPA INTRADE
NOVI DAN (Tonči Bavčević/Damir Bavčević-Damir Bavčević/Tonči Bavčević) GRUPA AZIL
OD MORA SAN KRA (Andrej Baša-Nedo Zuban)
ONA (Tonči Huljić-Vjekoslava Huljić) JOLE
POĐIMO OPET STAZAMA STARIM (Niko Bulić-Niko Bulić) BEPO MATEŠIĆ & DAVID RICOV
SLATKO (Branimir Mihaljević-Vjekoslava Huljić) MINEA
SLIKE U PIJESKU (Helena Papić-Helena Papić) KATICA MARINOVIĆ
STUP ŽIVOTA (Boris Oštrić-Boris Oštrić) BORIS OŠTRIĆ I RIBARI
SUZE PIJEM KAO VINO (Mario Mihaljević/Jasmin Stavros- M. Mihaljević/J. Stavros) JASMIN STAVROS
SVIT SA SCALA SANTE (Igor Brešan-Igor Brešan) IGOR BREŠAN
U LJUBAV VJERUJEM (Dražen Žanko-Dražen Žanko) DRAŽEN ŽANKO
U TVOME SNU (Joško Banov- Joško Banov ) ZORICA KONDŽA
ULTIMA PARTENCA (Ivana Antolić-Zoran Popović) KLAPA CAMBI SPLIT
UMRIT ZA LJUBAV (Meri Cetinić-Jolanda Tudor) MERI CETINIĆ & SAŠA JAKELIĆ
UVIJEK ĆU TE VOLJETI (Pero Kozomara-Fayo) KLAPA SV. JURAJ HRM
VARAŠ ME (Branimir Mihaljević-Antonija Šola) MAJA ŠUPUT
VRIME GRE (Marko Tomasović-Robert Pilepić) ALEN VITASOVIĆ & TANJA MARIĆ

Rezervne skladbe

ROBINJA (Ana Šućur- Ana Šućur)
JUBE MOJ GOLUBE (Ante Pupačić Pupi-Branko Arsekin)
LITA U DALMACIJI (Miro Tabak-Miro Tabak)
IZA NJENIH ŠKURA (Alen Nižetić-Branko Slivar)
SA TOBOM SAM SRETAN (Đelo Jusić jr.-Drago Buljević)
 

Who's Online

We have 287 guests and one member online

  • admin