Izložba u galeriji Krug: Dario Pehar - Radost Eskapizma

Živjeti u društvu u kojem je previše ispraznosti, mediokriteta, letargije i kiča odavno je postalo teško i zamorno za sve one koji su svijesni truleži koja ih okružuje. Pored fizičkog zagađenja okoliša ovo društvo svakodnevno se zagađuje i mentalno, naročito preko medija koji su se u borbi za profitom davno odrekli svoje moralne odgovornosti prema javnosti. Kako opstati u takvom društvu, kako sačuvati optimizam, sačuvati svoj mir i duševno zdravlje kada se ne nazire svijetlo na kraju tunela i kada znaš da brod tone?
Odgovore na ova pitanja umjetnik Dario Pehar potražio je u eskapizmima, preciznije eskapizmom u prirodu i eskapizmom u svoju umjetnost. Ta dva eskapizma su umjetnikova utočišta, to su stvarnosti u koje rado odlazi jer su one neusporedivo progresivnije, bolje i ljepše od one koja se već dugo godina uporno, drsko i bezobrazno nameće.
Dario Pehar nam kroz svoju dugoratsku izložbu donosi jedan novi i osvježavajući pogled na umjetnikov unutarnji svijet. Nadahnjujući se prirodom, naročito vodom (morima i vodopadima ), u svom prepoznatljivom stilu apstrahira tu stvarnost, pretvarajući je u jednu novu stvarnost u kojoj još uvijek prepoznajemo obrise motiva iz kojih crpi svoju inspiraciju.
Otvaranje izložbe je u petak, 08.09.2023. s početkom u 20 sati u Galeriji Krug u prizemlju kuće kulture u Dugom Ratu. Vidimo se!

IZLOŽBA U GALERIJI KRUG DUGI RAT

Dario Pehar: Radost Eskapizma

Piše: Ana Mikulić
Izvor: PLU Krug Dugi Rat

Prvi eskapizam je odlazak u paralelnu stvarnost koju umjetnik gradi za sebe odlaskom u prirodu, vraćanjem iskonskim vrijednostima i divljenjem stvarnim pejzažima, a zatim to iskustvo ponovno rekonstruira, oživljavajući proživljene trenutke i misaone procese kroz svoj umjetnički izraz koji mu daje priliku za novi eskapizam, onaj kreativni. Na mnogim djelima prepoznat ćemo motive vodopada, otoka i brodova, međutim ovi motivi nikad se ne nalaze u prepoznatljivim pejzažima stvarnih prostora, oni su uvijek u apstrahiranim prostorima, a vodopad kao motiv apstrahira se gotovo do neprepoznatljivosti.

Peharov konstantni proces traženja nove, zadovoljavajuće stvarnosti doprinosi njegovoj produktivnosti. Svoja djela ne stvara uvijek pomnim planiranjem, nego se prepušta trenutnim emocijama u procesu rada. Promatrajući njegove kompozicije dobivamo osjećaj dualnosti, na suptilnoj, mirnoj i staloženoj podlozi pojavljuju se ekspresionistički potezi raspršene boje koji dodatno doprinose energičnosti samog djela, ali i pokazuju stalnu umjetnikovu unutarnju borbu za oslobođenjem od stvarnosti koja nudi lažne vrijednosti. Baš kao i voda u različitim svojim oblicima, mirna i staložena u morima i jezerima, a onda divlja i raspršena na vodopadima, tako i potezi na Peharovim slikama pokazuju njegova emotivna stanja kroz koja prolazi u tom procesu.

Na radovima pod nazivom Čudne ptice upravo je prikazana ta težnja za slobodom. To su mali formati s podlogama od intenzivnijih boja ili s podlogama s naglašenom teksturom drva, stiliziranim prikazom ptica, izvedenim tankim crnim linijama, pojednostavljenim I suptilnim. Umjetnik ne prikazuje orlove u letu, vladare nebeske slobode ili paunove u svojoj raskoši, njegove ptice ne pripadaju nijednoj poznatoj vrsti ptica. Ove ptice stvorene su iz umjetnikove mašte, one su i z nekog razloga malene, bezazlene i nespretne. Svaka ptica kao da se tek sprema poletjeti, sprema se dosegnuti najveći stupanj slobode u svom letu. Međutim, umjetnik ih ne prikazuje u ostvarenju tog sna nego u njegovom pokušaju. Činjenica da one još nisu uspjele poletjeti stvara dodatni naboj jer u nama budi želju za oslobođenjem. Usprkos svemu, atmosfera na ovim slikama nije frustrirajuća, naprotiv ona je nekako vesela i opuštajuća. Takva atmosfera stvorena je svježinom stvaranja crteža, svježinom nanošenja boje i samim, pomno odabranim koloritom.

Ponavljajući motiv brodova još je jedan simbol stalne želje za bijegom, u prirodu, na otok, u sebe, u nepoznate krajeve, više nije bitno, jedino važno postaje pronaći okružje u kojem će sloboda oživjeti u punoj snazi. Svi motivi na ovoj izložbi jasni su simboli želje za odlaskom u neke druge stvarnosti. Pehar svojim primjerom pokazuje da svi mi možemo stvoriti svoja utočišta ako shvatimo da je mnogo toga oko nas uzvišeno i umirujuće. Mentalna higijena danas nam je čini se više nego ikada prije svima potrebna. Trebamo samo izbjeći manipulativne zamke truloga društva i okrenuti se pozitivnim stvarima koje su u nama i oko nas, tu blizu, tu na dohvat ruke.

U ovim djelima svi možemo pronaći svoja traganja i lutanja, vlastite čežnje i želje, možemo zamisliti odlazak brodom, kupati se u vodopadima, čuditi se nekim čudnim pticama i tako bar na trenutak, osjetiti ono što nam umjetnik nudi s ovom izložbom, osjetiti tu radost, radost eskapizma!
 

Crtica o autoru

Dario Pehar rođen je 17. veljače 1967. u Mostaru. Srednju elektrotehničku školu završio je u Mostaru. Diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Širokom Brijegu 2000. godine u klasi profesorice Nade Pivac. Imao je devet samostalnih izložbi, te je sudjelovao na mnogobrojnim skupnim izložbama, likovnim simpozijima i likovnim kolonijama. Autor je jednog javnog spomenika i murala u  Mostaru. Od 2013. do 2017. godine bio je predsjednik Društva hrvatskih likovnih umjetnika u FBiH. Član je likovne udruge "Vrba" iz Širokog Brijega. Radovi mu se nalaze u stalnom postavu Sveučilišne galerije u Mostaru, u fundusu Galerije kraljice Katarine Kosače u Mostaru i u fundusu Zaklade za glazbenu, scensku i likovnu umjetnost (FMSLU) u Sarajevu. Zaposlen je na mjestu profesora slikarstva u Srednjoj školi likovnih umjetnosti Gabrijela Jurkića u Mostaru.


Nagrade:

2007. Nagrada "Kenan Solaković" za slikarstvo, Salon mladih, Sarajevo
2011. Prva nagrada za digitalni dizajn, SIT, Široki brijeg
2017. Prva nagrada na Jesenskom salonu DHLU, Mostar
2023. Grand prix prvog Bijenala suvremene sakralne umjetnosti, Široki Brijeg.

Povezani članci

Who's Online

We have 138 guests and no members online