CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

I ove godine KUD "DALMACIJA“ Dugi Rat nastavlja tradiciju suradnje s inostranim folklornim skupinama započetu još 2008. godine dolaskom folklornog ansambla iz Meksika "Conjunto de Danza S.N.T.E.“ Querétaro, MÉXICO. Slijedećih godina zaredali su se folklorni ansambli iz Slovenije, Portugala, Makedonije, Bosne i Hercegovine, Italije, Češke,.. Urodilo je to i osnivanjem Međunarodnog festivala folklora u Dugom Ratu 2015. godine pod nazivom "KOLO, KOLO, KOLAJNA OD ZLATA“. Ove godine održan je drugi po redu festival. Ugostili smo ansamble iz Italije, Češke, Litve, Poljske, Slovenije, Bosne i Hercegovine Mađarske i Makedonije te slovačke manjine iz Baranje. Našim gostima uvijek smo uzvraćali posjete. Tako smo i ove godine uzvratili posjet folklornoj skupini "VRTEK“ iz Opave – Češka. U periodu od 04. do 10. rujna sudjelovali smo na 31. Međunarodnom festivalu folklora "CHODNIČKY K DOMOVU“, a u slavu blagdana Male Gospe, u gradu Opavi  predstavljajući Republiku Hrvatsku prikazivanjem bogatstva tradicijskih običaja, pjesama i plesova naših pradjedova. Prva turneja u kojoj su sudjelovali drugi i prvi plesni ansambl, pola-pola..

KUD "DALMACIJA" NA FESTIVALU FOLKLORA U ČEŠKOJ

Piše: Milivoj Raljević
Foto: KUD Dalmacija

Subota, 03. IX.

Na put smo krenuli 03. rujna (subota) u 18:00 sati. Lijepa i ugodna noć za putovanje. Za prezalogajit na odmorištu Jesenice podno Velebita pobrinuo se ekonom Maki. A šta bi drugo jeli do pancete domaće AKD-eovske, dobrog kozjeg sira, friških poma i domaćeg vina.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

U autobusu pjesma dalmatinska, hrvatska lijepa za dušu i srce. Gitara je u Čaginim čarobnim rukicama. Vrhunski. I dok su nekima malo i dva sjedala naš ekonom Maki luta busom, ljutito mrgođe i traži di će uvalit zadnjicu.

Nedjelja, 04. IX.

I tako eto nas u ranim jutarnjim satima u Češkoj. Negdje na odmorištu na „autoputu“. Austriju nismo ni osjetili – pomalo je prespavali. Osvježili smo lica i potražili toplu kaficu, a netko i gulaš (!!!). Nema naše lipe expresice pa pijemo šta nam daju.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

Oko 10 sati stigli smo u Velká Bystřice. Pospremili nošnje i prošetali gradom. Pivo je bilo odlično osvježenje. Poslije ručka priprema za prvi festivalski dan u Velká Bystřice – XXVI, řočnyk mezínárodního folklorního festívalu – „Lidový rok“.

U prekrasnom parku smješteno je amfiteatarsko gledalište, velika pozornica. Na festivalu sudjeluje 12 ansambala iz Češke te gosti iz Slovačke, Indonezije i Hrvatske.

Mi smo izveli „STARE SPLITSKE PLESOVE“ i „PLESOVE OTOKA KORČULE“ . Publika je oduševljeno primila naš nastup koji je cijelim tijekom izvedbe bio popraćen pljeskom. Posebno su zadovoljili mladi plesači a za pohvalit je vrhunska izvedba od strane orkestra. Bili su maestralni pod vodstvom "chief orchestra“ Josipa Vrkića.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

Uslijedila je večera u vrlo urednom hotelu. Posluga na visini. Ali – nema kruha. Ne serviraju ga! A mi dalmatinci bez kruha, uh. Poslije večer u autobus i prema Opavi gdje stižemo u večernjim satima. Smještaj u domu za učenike srednjoškolskog obrtničkog centra. Odličan smještaj. Sobe komodne dvo i trokrevetne i zajednički sanitarni čvorovi. Naravno odvojeno za djevojke i dječake. Uslijedila je večera i spavanac. Neki su pošli u šetnjicu da se okrijepe pivom prije sna.

Ponedjeljak, 05. IX.

Slobodan dan.

Bio je planiran izlet u planine Jeseniky, pješaćenje oko izvora rijeke Bila Opava. No, osvanuo je kišni dan i poslije doručka smo pošli u grad (Opavu): prošetali gradom, razmijenili novac, svratili do velikog prodajnog centra  i dali se u Shopping.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

Slijedio je ručak u jednom od gradskih restorana. Vrlo dobar ručak. Poslije opet gradom i laganom šetnjicom do našeg „doma“ gdje nas je čekala večera. Oni kojima se nije svidio restoranski ručak završili su u nekom restoranu a i zaletili su se vlakom do Ostrave – malo na samostalni izlet. Poslije večere nas nekolicina starijih svratila je u obližnju „krčmicu“ na kriglu – dvi piva.

Ovdje bi tribalo nešto reči o gradu Opavi.  Što god da napišem neće biti dovoljno dobro ni lijepo da pohvali i oslika ljepotu i urednost grada. Stoga ćete najbolju sliku dobiti kada pogledate fotografije koje su članovi snimili u svojoj šetnji. Ukratko grad je prekrasan, vrlo, vrlo čist. Blista!

Utorak, 06. IX.

Utorak je dan rezerviran za izlet u Prag. Ustali smo u 4 ujutro. Sat vožnje do željezničke postaje i vlakom u Prag. U vlaku je poslužen doručak i piće. Oko 10 sati, točnije u 9:58, stigli smo u Prag.

I da vam sada ne pričam o Pragu, nema smisla. O Pragu ste slušali ili vidjeli ili osobno doživjeli mnogo toga. A što smo mi mogli od 10:00 do 19:00 sati. Ovom izvješću prilažem kartu – dio plana grada Praga, crvenom crtom označenu našu rutu kretanja od kolodvora preko Vjenceslavova trga, Starogradskog trga, Karlova mosta, crkve Sv. Nikole, starog Kraljevskog grada pa natrag opet preko Karlova mosta mosta do „U Fleků“.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

U Fleků je pivnica koja se nalazi u Pragu na adresi Křemencova 11. Osnovana je 1499. godine. U toj pivnici je nekolicina hrvatskih studenata nakon utakmice Sparta - Slavia 1911. godine donijela odluku osnovati nogometni klub Hajduk u svom rodnom gradu.

Nakon posjeta Fleku i fotografiranja, naravno neki su tu gutnuli i poneku kriglu piva, vraćali smo se do Vjenceslavova trga. Tu smo, kako tko i kako di lijepo i pristojno ručali, popili pivo, kaficu, liznuli sladoled, prošetali starim gradom, obavili kupovinu suvenira i tako, svega po malo, a netko je posjetio i „Sex machines museum“. Uslijedila je šetnja do kolodvora i povratak vlakom, uz večeru, u Opavu. Spavanje.

Srijeda, 07. IX.

Danas je planiran posjet muzeju starih Tatra auta poslije toga ručak u privatnom pansionu, a onda izlet u Rožnov pod Radhoštem – etno selo – muzej u prirodi

Ne možemo reči da nam nije bilo lijepo. Bilo nam je lijepo i na tom izletu. Šetnja u prirodi godila nam je i dobro došla kao razgibavanje za sutrašnju festivalsku večer u Rybniku - Poljska. Povratak u Opavu, večera i tko je htio na pivo – mogao je.

Četvrtak, 08. IX.

Doručak u našem prelijepom domu – maslo, jaja, sir razne salame, jogurt čaj, … tko je što htio. Kao i svaki dan. Slobodno jutro do 12 sati neki su iskoristili za brzi Shopping u gradu, a onda put Poljske.

U Rybnik, grad cca 90 km od Opave vidjeli smo samo iz autobusa jer za šetnju nije bilo vremena. Po dolasku smo našeg načelnika, predsjednika i dopredsjednika KUD-a uputili na prijam kog gradonačelnika grada Rybnika, a mi na ručak.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

U prekrasnom školskom objektu, zajedno s domaćinima folklornom skupinom „Przygoda“ izveli smo cjelovečernji program. Sat i po lijepog i zanimljivog poljsko-hrvatskog plesa i pjesme. Izveli smo „STARE SPLITSKE PLESOVE“, „LIČKO KOLO“, PLESOVE STAROG TROGIRA“, „PLESOVE OTOKA KORČULE“, „PLESOVE ZAGORJA“ i „BUNJEVAČKE PLESOVE“. Poslije koncerta večera, kratko druženje i povratak u Opavu na spavanje.

Petak, 09. IX.

Poslije doručka neki su iskoristili slobodno prijepodne za kupovinu ili kriglicu piva, a neki su bome vodili razgovore ugodne s policijom. Poslijepodne u 15 sati trebali smo biti spremni za mimohod ulicama Opave kako bi na velikom gradskom trgu okupili što više gledatelja. Naravno na ulicama se i plesalo.

Točno u 16 sati je prvi nastup na Opavskom festivalu - 31. Međunarodnom festivalu folklora „CHODNIČKY K DOMOVU“. Imali smo dva izlaza na pozornicu u razmaku sat vremena. U prvom izlazu plesali smo „STARE SPLITSKE PLESOVE“ i „BUNJEVAČKE PLESOVE“, a u drugom „PLESOVE STAROG TROGIRA“ i „PLESOVE OTOKA KORČULE“. Publika je bila oduševljena.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

Uz nas su nastupile folklorne grupe iz Češke, Poljske i Slovačke. Nakon što smo nošnju uredno ostavili za sutrašnji nastup pošli smo u „naš hotelčić“ na večeru i spokojnu noć.

Subota, 10. IX.

Brzi, vrlo brzi doručak i šetnja do grada (bus mora mirovat za sutrašnji povratak u RH) na drugi dan festivala „CHODNIČKY K DOMOVU“. Početak u 10 sati. Dućani još nisu otvoreni. Subotom neki i ne rade. Kafići također. Ne možemo naći kave, a rijetko i pivo za jutarnje osvježenje. Rade tek poneki. Ostali otvaraju u 12 sati. I sve radnje rade do 17:30 odnosno do 18 sati. Nedjeljom se ne radi.

CHODNIČKY K DOMOVU: KUD Dalmacija na festivalu folklora u Češkoj

I da napomenem da u Opavi nema tržnice iliti pazara. Tek subotom na glavnom gradskom trgu pojave se štandovi s poljoprivrednim proizvodima. Od 7 do 12 sati. Tko je što kupio- kupio. Tržnice od 12 sati više nema.

I tako pod usijanim suncem počinje, točno u 10 uri, drugi dan festivala. Ovog puta izvodimo slično kao i jučer. Jedino smo zamijenili „Bunjevačke plesove“ „PLESOVIMA ZAGORJA“. Opet dva izlaza po dva plesa s kratkom dalmatinskom pjesmom između. Sve izvedeno lijepo i korektno.

Poslije našeg nastupa ručak u susjedstvu pozornice. Lijep i bogat jelovnik. Nošnju smo ostavili domaćinima da nam je prebace na novu festivalsku lokaciju, a mi smo požurili „doma“ da se osvježimo i žurno na novi nastup. Prevezao nas je autobus slovačke grupe iz Žiline. Naši se vozači odmaraju za povratak.

Nastup je u krugu objekta naših domaćina uz roštilj – „kobasijadu“ i dobro točeno pivo. Plesali smo redom „STARE SPLITSKE PLESOVE“, „PLESOVE OTOKA KORČULE“ i PLESOVE STAROG TROGIRA“ a između pjesme „Hvalile se mlade Kaštelanke“, „Večeras je naša fešta“ i „Da nije ljubavi“ u instrumentalnoj izvedbi našeg orkestra.

Tamo negdje oko 18 – 18:30 krenuli smo natrag u Hrvatsku. Opet noćna vožnja. Ostali bi mi da se vratimo po danu ali sutra su izbori i valja glasovat.

Nedjelja, 10. IX.

Noćna vožnja. Nisam je ni osjetio niti vidio. Spavali smo dobro. Opet neki na dva sjedala a neki i po podu. Maki je našao mjesto!!!

Ja sam se pošteno probudio tek u Macole. Valjalo je štagod prigrist. I tako, u Macole smo popili kaficu, ponešto gricnuli i pravac Dugi Rat.. Oko 10:40 smo zakočili, iskrcali se i na.. glasovanje.

Nisam mnogo pisao o tome što smo vidjeli u Češkoj. A puno toga bi se moglo pisat. Samo par rečenica:

Cijelim putem u Češkoj, od grada do grada, mene je fasciniralo koliko je zemlje vrlo uredno i potpuno obrađeno (izorano i zasijano). Ne sjećam se da sam vidio igdje 50 m2 neobrađenog zemljišta. Prekrasno i zapanjujuće. O tome koliko su gradovi, mjesta, sela uredni i čisti možemo pisati romane. Prekrasno i predivno. O kulturni i susretljivi građana ne treba govorit. U svemu!