Film: 50-godina francuskog novog vala

ChabrolNesumnjivo je da Pariz ima tisuće lica i slika, ali one iz francuskih filmova spadaju među estetski najupečatljivije (uz glasovite francuske slikare). Najviše je to zasluga redatelja koji su se pojavili krajem pedesetih godina i pod zajedničkim nazivom “novi val” imali učinak tsunamija ne samo u francuskoj nego u svjetskoj kinematografiji uopće. Jean Luc-Godard, François Truffaut, Claude Chabrol, Eric Rohmer i Jacques Rivette najvažniji su predstavnici puno duljega vala autora koji su pedesetih godina kao kritičari u legendarnom časopisu “Cahiers du Cinema”, a potom i kao redatelji krenuli rušiti dotadašnje konvencije francuskog filma opterećenog statikom, literarnošću i pretjeranim akademizmom.  Nedavna smrt Claudea Chabrola tužno se uklopila u ponovno aktualiziranje novovalovaca jer je ovo razdoblje slavljenja pedeset godina postojanja tog pokreta, koje će jedan od svojih vrhunaca doživjeti na predstojećoj dodjeli Oscara Jeanu-Lucu Godardu za životno djelo ...


FILM

 

Kako je francuski novi val zauvijek promijenio svijet filma

Pedesetogodišnjica je obilježena smrću Claudea Chabrola i Godardovim Oscarom za životno djelo

Piše: Arsen Oremović / Večernji List
Izvor: Večernji List

Po “cahierovcima”, osobito Truffautu, najekstremnijem među njima, stvari su bile crno-bijele; najlošiji filmovi redatelja koje su voljeli zbog njihova prepoznatljivog “autorskog pristupa” (poput Jeana Renoira) bili su, po njima, uvijek bolji od najboljih filmova zanatlija koji su predstavljali preživljeni svijet (npr. Rene Claire, Marcel Carné, Claude Autant-Lara).


Manjak novca kao stil

francuski novi valU filmskom smislu, osim što su sadržaje oteli literaturi i izveli ih na (pariške) ulice, stilska su obilježja novovalovaca montažni skokovi, dugi kadrovi, snimanje iz ruku, često korištenje skrivene kamere, sve odlike koje su dobrim dijelom bile uvjetovane tankim budžetima.

Nedavna smrt Claudea Chabrola tužno se uklopila u ponovno aktualiziranje novovalovaca jer je ovo razdoblje slavljenja pedeset godina postojanja tog pokreta, koje će jedan od svojih vrhunaca doživjeti na predstojećoj dodjeli Oscara Jeanu-Lucu Godardu za životno djelo.

Kao što sam “novi val” nije bio koherentna cjelina, više izraz za skup “nabrijanih” pojedinaca, tako nema ni njegova službenog početka. Ali, Truffautov “400 udaraca” (1959.) i Godardov “Do posljednjeg daha” (1960.) uzimaju se kao neformalni početak vala čiji se utjecaji osjećaju do danas: od ranih poklonika poput Johna Cassavetesa, Martina Scorsesea, Wima Wendersa, Roberta Altmana do najvećeg filmaša današnjice Quentina Tarantina koji je vlastitu produkcijsku kuću “Bande à part” nazvao prema Godardovu filmu.


Top 3 redatelja francuskog novog vala

Jean-Luc Godard

Najveći eksperimentator proslavljen filmovima “Do posljednjeg daha”, “Živjeti svoj život”, “Prezir”, “Neobična banda”, “Udana žena”, “Muško žensko”, “Muški rod, ženski rod”...

ChabrolFrancois Truffaut

Najmilitantniji među kritičarima debitirao s “400 udaraca”, nakon toga redao uspjehe s “Pucajte u pijanista”, “Jules i Jim”, “Ukradeni poljupci”, “Fahrenheit 451”...

Claude Chabrol

Majstor trilera debitirao filmom “Lijepo Serge” (1958.), a posebno zapažen nizom triler/drama s kraja 60-ih “Nevjerna žena”, “Zvijer mora umrijeti”, “Mesar”...

Povezani članci

Who's Online

We have 205 guests and no members online