Trpimir Jurkić: Pišem, to su moji gušti

Trpimir JurkićNikada sebe nisam smatrao dramskim piscem, nego samo čovjekom koji se želi baviti kazalištem u svim njegovim segmentima. Prvo kao glumac, a onda kao dramski pisac, rekao je glumac i pisac Trpimir Jurkić novinarki Vjesnika Ireni Dragičević u povodu novih predstava. Brojne Jurkićeve glumačke kreacije redovito oduševljavaju kazališnu publiku i kritiku, a 2007. godine na pozornici je uprizorio i nagrađivanu dokumentarnu dramu "Zapisi iz nevremena", koja je nastala iz eseja, tekstova i razmišljanja pokojnog don Branka Sbutege. Povod razgovoru s Trpimirom Jurkićem za Vjesnik su dvije ovosezonske premijere u kojima igra ...


TRPIMIR JURKIĆ


Pišem, to su moji gušti

 

Trpimir Jurkić


Nikada sebe nisam smatrao dramskim piscem, nego samo čovjekom koji se želi baviti kazalištem u svim njegovim segmentima. Prvo kao glumac, a onda kao dramski pisac, rekao je glumac i pisac Trpimir Jurkić u povodu novih predstava


Piše: Irena Dragičević / Vjesnik
Izvor: Vjesnik


Devedesetih godina prošloga stojeća glumac splitskoga HNK Trpimir Jurkić svoju je profesionalnu biografiju počeo obogaćivati autorskim dramskim tekstovima. Njegova prva drama, "Milosrdni Samaritanac", okrunjena je trećom nagradom "Marin Držić" Ministarstva kulture.

Jurkićev drugi tekst, "Kajin i Abel", uprizoren je 2000. godine na pozornici splitskoga Gradskog kazališta mladih, te je nagrađen i "Marulom" za najbolji izvedeni tekst na Marulićevim danima. Drama "Nevažne priče" izvedena je na pozornici splitskoga HNK.

Brojne Jurkićeve glumačke kreacije redovito oduševljavaju publiku i kritiku, a 2007. godine na pozornici je uprizorio i nagrađivanu dokumentarnu dramu "Zapisi iz nevremena", koja je nastala iz eseja, tekstova i razmišljanja pokojnog don Branka Sbutege. Povod razgovoru s Trpimirom Jurkićem za Vjesnik su dvije ovosezonske premijere u kojima igra.

 

kazalište

 

• U duodrami "Podvala ludosti" Borisa Senkera glumite sa Ksenijom Prohaskom. Pobrali ste pohvalne kritike.

- Rekao bih da su pohvale stizale više od publike nego od kritike. Iako predstava nije duga, traje koju minutu više od sat vremena, prilično je zahtjevna. Pisac Senker je napravio tekst po Krležinim motivima i iz djela Erazma Rotterdamskog "Pohvale ludosti".

Smislio je zgodnu ideju da se u zagrobnom životu susretnu Krleža i Erazmova "Ludost", te tu lamentiraju, i na neki se način sukobljavaju. To je predstava koja želi progovoriti o ovome vremenu, a kroz vizuru Erazmovih i Krležinih tekstova.

Ona bi trebala pokazati koliko se ovo vrijeme površnosti i zapuštenosti sukobljava sa svim onim o čemu je Krleža pisao i o čemu je propitivao i sebe u svome vremenu.

U svakom slučaju, uvijek je mudro vrijeme u kojem živimo propitati kroz takve ljude kao što su Krleža ili Erazmo Rotterdamski. Koliko ćemo mi odgovora kroz ta pitanja naći, to ovisi o svakome od nas.


• Glumite i u Moliereovoj "Školi za žene", drugoj ovomjesečnoj premijeri u splitskom HNK, koju režira Poljak, Andrzej Sadowski.

- Tu igram jednu malu ulogu, lik Oronta, koji se pojavljuje na samom kraju predstave. U rad na predstavi uključio sam razmjerno kasno u odnosu na ostale svoje kolege, tako da i ne mogu govoriti kompetentno od samom procesu.

Zapravo sam više u položaju gledatelja, jer odgledam čitavu predstavu prije nego što se na kraju priključim. Naravno, navijam za predstavu punim srcem.


• Pokazali ste i da ste uspješan dramski pisac i dramaturg. O tome svjedoče i nagrade koje ste primili za svoj rad.

- Ta priča s mojim pisanjem usko je vezana s tim što sam glumac. Pišem zbog toga što sam glumac i svako moje pisanje je pisanje iz onoga moga glumačkoga.

S vremena na vrijeme osjetim potrebu da ono što, kao glumac, ne mogu izreći na sceni, ono što ja kroz sve to što sam odigrao, kroz sve te likove koji su prošli kroz mene, mislim, ono što sam ja, ono što mene zanima i muči pokušavam staviti na papir u dramskoj formi. Zbog toga se bavim pisanjem, odnosno pokušavam pisati.

Nikada sebe nisam smatrao dramskim piscem, nego samo čovjekom koji se želi baviti kazalištem u svim njegovim segmentima. Prvo kao glumac, a onda kao dramski pisac.

 

Trpimir Jurkić

 


• Glumite i u filmovima. Koja je razlika između glume u filmu i na kazališnim daskama?

- Zadnji film na kojem sam radio je "Kenjac". Film je drugi medij, drugačiji je pristup poslu. U svakom slučaju, glumcu je zanimljivo okušati se u raznim medijima da bi se kao glumac izrazio.


• Nedavno ste ostvarili suradnju s kolegom Elvisom Bošnjakom, koji je osnovao kazalište Playdrama. Njegova prva produkcija bila je hrvatska praizvedba drame »Udarac« Andresa Veiela i Gesine Schmidt u režiji Martina Kovčovskog u kojoj ste i Vi dobili ulogu. Držite li da je Split zreo za još jedno kazalište?

- Na prvoj Bošnjakovoj predstavi radio sam više kao prijatelj nego kao kolega. Evo sad on već počinje raditi na probama za drugu premijeru toga kazalištu.

Jurkić i BošnjakJe li Split zreo za još jedno kazalište? U svakom slučaju, ovome gradu je, između mnoštva toga, itekako potrebno kazalište. I ne jedno! Potrebno je sve ono, u bilo kojem području života, što će ovaj grad pogurati i prodrmati, što će mu svaki dan ponovno postavljati neka pitanja koja bi ga onda micala.

Strašno je važno da se Bošnjak na to odlučio i strašno je važno da to ovaj grad prihvati, da to ne bude projekt na principu "plesala je jedno ljeto". Entuzijazam čovjeka koji nema podršku se ugasi. To treba biti projekt koji nosi, gura Elvis, ali koji će Grad prepoznati i pomoći.

Splitski HNK je otvoren prije gotovo 120 godina. Grad ne može živjeti samo od sporta i industrije. Grad mora svoje temelje, da bi sve ostalo funkcioniralo, postaviti na nekakvu duhovnu ravnotežu, a to donosi kultura. Ako to zapustimo, a zapustili smo jer grad nije imao potrebu za jednim takvim kazalištem, dolazi do srozavanja.


• Pišete li nešto novo? Radite li na nekim novim projektima?

- Pišem svašta, pomalo. Uvijek se nađe nešto što bi se bacilo na papir, no nemam razloga o nečem posebnom govoriti. To su moji gušti i moji ventili.

Što se tiče kazališta, sada ide nova premijera, a nakon toga opet dolazi Aleksandar Ogarjov, koji krajem ovoga mjeseca počinje raditi "Hamleta". I u toj sam predstavi. Naravno, ne kao Hamlet. Suviše brzo sam ušao u ove polonijevske godine... To je posao koji me jako veseli.


Radost je vidjeti mlade i talentirane ljude

• Splitska se Drama u posljednje vrijeme pomlađuje. Često glumite sa studentima. Kakva je budućnost Drame splitskoga HNK?

- Grad u kojem buja sveučilišni, studentski život, taj grad ima svoju šansu. Zato smatram da je sjajno to što se u Splitu prije nekoliko godina otvorila Akademija jer je to bilo jako bitno za Split, za sva kazališta u Splitu, ali i za neke druge sredine u Dalmaciji kao što su Dubrovnik, Šibenik i Zadar.

Desetljećima se događalo da neki mladi, talentirani ljudi iz Splita odu na studij u Zagreb i od njih deset možda se vrati jedan.

Radost je to i lijepo je vidjeti mlade talentirane ljude kako ulaze u taj posao, kako rade, kako napreduju i rastu i u tom smislu držim da Split nema problema.

Dapače, smatram da ga čeka kreativna budućnost u kazališnom smislu. Mi smo dobili i nekoliko ljudi koji nisu iz Splita. Stvorio se krug mladih ljudi na kojima ovaj teatar može temeljiti svoju budućnost.


 

trpimir jurkić

 

Povezani članci

Who's Online

We have 174 guests and no members online