Omiški pirat: Salò ili ekstremna kritika fašizma

Omiški "pirat" Frane Rogošić u svojoj kolumni na portalu STAV bavi se kontroverznim filmom poznatog talijanskog redatelja Piera Paola Pasolinija "Salò ili 120 dana Sodome" koji se među mnogima smatra podcijenjenim i nepriznatim remek-djelom filmske umjetnosti. Povod? 72. obljetnica uspostavljanja Talijanske Socijalne Republike, Salske republike, nacističke marionetske države koja je za glavni grad imala gradić Salo, a koja je unatoč svom kratkom vijeku imala značajan politički utjecaj na talijansko društvo. Posljednji film Piera Paola Pasolinija, kontroverznog talijanskog renesansnog čovjeka – redatelja, pjesnika, novinara, filozofa, prozaika, glumca, kolumnista – nosi ime Salò ili 120 dana Sodome, referirajući se time upravo na gorespomenuti glavni grad Talijanske Socijalne Republike te zločine koji su počinjeni u ime fašizma između 1943. i 1945. godine. Pasolini, poznat kao autor brojnih filmova koji su svojom transgresivnošću i kritikom šokirali javnost, bio je glasan protivnik konzervativnosti, klera, buržoazije i globalizacije koji su nakon Drugog svjetskog rata proždirali talijansku stvarnost. Salò ili 120 dana Sodome, slobodna ekranizacija knjige "120 dana Sodome" Marquisa De Sadea, njegov je najeksplicitniji i uvjerljivo najšokantniji, ali i najpoznatiji, film. Snimljen 1975. godine, neposredno prije Pasolinijeve preuranjene smrti, Salò ili 120 dana Sodome odmah je izazvao goleme kontroverze te je bio zabranjen u mnogim zemljama (u nekima od njih je zabranjen i danas)..

OMIŠKI PIRAT SA STAVOM

Salò ili ekstremna kritika fašizma

Piše: Frane Rogošić Keko
Izvor: STav.cenzura.hr

Priča filma je vrlo jednostavna: četvero bogatih, korumpiranih fašista otima osamnaestoro tinejdžera koje zatim mentalno i seksualno zlostavljaju 120 dana, nakon čega ih egzekutiraju. Film je izazvao zgražanje svojim eksplicitnim scenama golotinje, seksualnog zlostavljanja, nasilja i koprofagije. Nažalost, zbog njegove izravnosti i beskompromisnosti, mnogim je kritičarima, a i ostalim gledateljima, promakao bogat podtekst i kritika koju je Pasolini tim scenama dao.

Jedan je od središnjih motiva filma dekadencija, u širem smislu riječi, a Osim dekadencijom, film se bavi i dehumanizacijom ljudi..